På den senaste tiden har Teslas Model S varit i allas blickfång efter att ett antal bränder brutit ut i bilen. Det här har fått NHTSA, som är det amerikanska trafikverket, att starta en utredning för att ta reda på mer om de möjliga faror som bilmodellen kan utgöra. Då tre stycken Tesla Model S-bilar brunnit på endast fem veckor är det väldigt troligt att det inte rör sig om någon tillfällighet. Hur kommer det här att påverka Tesla och hur kommer Tesla-chefen Elon Musk att hantera situationen? Är det här en storm de kommer att kunna rida ut?

Liknande orsaker i alla tre fallen

Det verkar som att orsakerna till varför bränderna uppstått är liknande. I Seattle började en Model S att brinna efter att föraren passerat över ett metallföremål som legat på vägbanan. Metallföremålet gjorde ett hål i golvet. Föremålet skar sedan in i batteripaketet som då fattade eld. Den andra av dessa tre bilbränder skedde i Mexiko och i Tennessee började en tredje Model S att brinna i vad som skulle kunna beskrivas som en situation liknande den första branden i Seattle. Utredare av branden tror att det även här var ett metallföremål som trängde in i batteripaketet. Även bildäck som är gjorda av gummi kan brinna lätt och det gäller att välja ett bra däck.

Enligt denna artikel går det även att "bränna däck" med Tesla Model S. Detta sliter mycket på däcken och är dessutom en olaglig handling på en statlig väg. Om man behöver hjälp med att köpa däck till sin bil är det bra om man kontaktar en oberoende däckåterförsäljare, vilket innebär att företaget säljer dem däck som passar bilen bäst. Exempel på en sådan återförsäljare är:

Kransens Gummi

Läs också mer om regler gällande däck:

Transportstyrelsen

Även om chansen finns verkar det som att det inte rör sig om några tillfälligheter att just dessa bilar fattat eld. Model S är en bilmodell som innehåller mycket teknik och den tycks lättare att fatta eld än andra bilar. Det ligger både i Teslas och kundernas intresse att få reda på om det rör sig om tillfälligheter eller ett strukturellt problem. Därför kommer NHTSA som har erfarenhet från liknande undersökningar att försöka få fram ett svar på den frågan. Tesla Model S har producerats i fler än 13 000 exemplar – beroende på resultatet av NHTSAs undersökning kan det komma att uppstå konsekvenser för de som innehar denna Tesla-modell. 

Tesla har redan sagt att de vill göra någonting åt problemet och en uppgradering av mjukvaran som påverkar hur bilen beter sig vid till exempel landsvägskörning skulle kunna minska riskerna. Det handlar om att göra förändringar i luftfjädringen för att eventuella föremål inte lika lätt ska kunna slå sönder golvet.

Tesla vill få reda på om det rör sig om ett strukturellt problem

Elon Musk tycker att det är bra att NHTSA gör den här undersökningen för att det gynnar alla parter att veta om det finns något strukturellt problem med bilmodellen. Det verkar som om Elon Musk är redo att försöka vända den här situationen till någonting bra. I ett inlägg på en blogg har Musk skrivit att Tesla inväntar NHTSAs rapport för att efter den göra eventuella förändringar som ökar bilens säkerhet och minskar risken för att fler bränder ska uppstå. Han skriver också att det kommer att bli Tesla som står för kostnaderna för de här förändringarna. Uppenbarligen är man på Tesla väldigt måna om sitt rykte.

Musk argumenterar också att Model S trots bränderna fortfarande är mindre benägen att fatta eld än bensindrivna bilar. Han menar att det borde också vara viktigt att undersöka hur man ska kunna minska alla dödsfall som sker med bensindrivna bilar. Tesla välkomnar undersökningen men Musk poängterar att det gäller att tänka i ett större perspektiv. Han menar att det sägs mycket som inte är sant om elbilar och att uppmärksamheten som de brinnande Tesla-bilarna fått kan påverka en utveckling mot miljövänligare alternativ negativt.

Tesla Model S - Burnout Brothers